Saya Kumur Benda Nie, Sakit Gigi Terus Hilang Sampai Sekarang

Sakit gigi berlaku pada semua peringkat umur. Tidak kira kanak-kanak mahupun orang dewasa kerap mengalami sakit gigi. Kesakitan yang teruk boleh menyebabkan seseorang hilang fokus untuk melakukan tugas seharian. Perkongsian oleh Yanti Adneen melalui laman facebook boleh dijadikan panduan untuk anda.

Gadis ini mengalami sakit gigi yang teruk, setelah berkumur menggunakan mouthwash ini, sakit giginya yang sekian lama telah hilang hingga sekarang. Paling penting harganya murah dan mudah untuk didapati di farmasi. Jom kita ikuti perkongsian beliau seperti di bawah ini. Semoga bermanfaat untuk semua.

Hampir 2 minggu Yan sakit gigi. Bukan sakit biasa-biasa. Sakit ya amat! Sampai menitis tup tap tup tap air mata. Sadis gila. Sakit oi! Gigi bongsu la katakan. Jumpa doktor dapat la ubat tahan sakit & antibiotik.

Yan rasa ubat tahan sakit tu kuat gil4 sebab kalau telan, sejam dua lepas tu hilang terus sakit. Eh eh sihat walafiat pulak! Tapi esok dan esok dan esok datang balik sakit tu. Sempat telan 2 biji jer ubat tahan sakit. Sebab rasa kuat sangat ubat tu, tak berani la nak amal walaupon doc cakap selamat jer. Hari – hari seterusnya tahan sendiri la sakit tu.

Antibiotik memang yan habiskan. Tapi still sakit tu berterusan. Siang sakit, malam hilang. Esok ulang sakit balik sampai hampir 2 minggu tak hilang lagi. Yang pernah sakit gigi bongsu paham la kot sakit tu camna. Sampai ke otak dia pergi. Jem! Memang melepek kat rumah ajer la jawabnya. Tak de mood nak keluar.

Sembang dengan adik laki, adik pon tanya; “Laaa, tak hilang lagi ka sakit gigi hang kak?” “Belum. “Sampai sekarang sakit. Bila la nak hilang pon x tau”

“Man dulu pon sakit macam hang gak. Pi check, doktor cakap gigi bongsu berlubang. Kena cabut. Pastu aku pon cabut lari!” adik bercerita.“La… Hang lari?” Yan terkejut sambil gelak.

“Haa laa. Pastu sakit x tahan, aku pi klinik lain pulak. Tapi aku cerita sesiap la kat doktor tu yg aku dah pi check gigi, doc sana cakap kena cabut terus aku angkat kaki. So, doc tu tau aku penakut.

Dia pon suruh aku pi cari satu mouth wash ni kat farmasi. Aku beli & guna 2-3 hari jer, terus hilang sakit gigi tu sampai sekarang. Alhamdulillah…” adik story panjang lebar. Yan yg tengah sakit gigi ni pon apa lagi, terus eksited tanya.

Saya Kumur Benda Nie, Sakit Gigi Terus Hilang Sampai Sekarang

“Weh… Nama apa ubat tu? Beli kat mana?”

“Oradex. Botoi kecik ja warna biru. Aku beli kat farmasi kupang. Hang try pi tengok. Kot ada lagi…” adik balas.

Keesokannya, yan pon pi la cari ubat tu kat farmasi. Yes! Ada! RM 7 lebih sebotoi kecik tu. Beli terus. Ikhtiar kot2 menjadi. Nak tau tak apa jadi lepas yan kumur guna mouthwash tu??

2-3 hari kemudian.. Jeng jeng jeng. Sakit gigi yan dah hilang! Hilang? Yes, hilang sampai sekarang. Alhamdulillah,syukurrr. Semuanya dengan izin AlIah.So, kalau korang sakit gigi, cuba la cari mouthwash ni. Kita usaha ja.Kalau serasi dan AlIah izin, in shaa AlIah menjadi. Siap ada logo halal lagi. Dapat laaa guna tanpa was-was.

Gigi berlubang yakni jenis sakit gigi yang banyak dihadapi, hal ini bakal diiringi dengan bau mulut yang sangat mengganggu.

Zaman dulu orang beranggapan, apabila hal semacam ini berlaku disebabkan gigi dimakan oleh ulat.

Anggapan ini selalu bertahan sampai pada abad ke 17. Namun seseorang dokter gigi bernama Willoughby Miller, menjumpai penyebab berlakunya pembusukan pada gigi. Dia berkata apabila terjadinya lubang gigi sesungguhnya adalah disebabkan oleh pada bakteria dan gula.

Bakteria akan merubah gula dari bekas makanan jadi acid yang menyebabkan lingkungan gigi jadi berlekuk. Tengah lingkungan gigi yang baik harusnya berbentuk rata serta tak berbentuk lekuk.

Oleh sebab itu, terjadinya lubang kecil pada susunan gigi yang makin lama akan menjadi besar jika tiada rawatan dilakukan secepat mungkin.

Dokter gigi (Drg) Stephanie Hadiyanto dari RS Elisabeth Semarang menyampaikan, berdasarkan pada teknologi rawatan gigi paling baru, gigi begitu baik disimpan seboleh mungkin hanya di dalam rongga mulut. Maksudnya adalah untuk jauhi risiko dari mencabut gigi. Kerana banyak yang sesudah gigi dicabut, ditinggalkan demikian saja, tak ditukar atau ditampal, ungkap Drg Stephanie.

Perawatan gigi yang kurang baik akan menimbulkan banyak masalah, salah satunya adalah gigi yang berlubang. Gigi yang sudah berlubang biasanya akan menimbulkan rasa sakit yang sangat tidak nyaman di gigi, terutama ketika Anda sedang makan.

Gigi yang sudah berlubang membutuhkan perawatan ekstra. Perawatan ini dilakukan agar lubang tidak membesar dan rasa sakit tidak bertambah. Cara perawatan paling umum adalah dengan ditambal yang tentunya membutuhkan biaya yang tidak sedikit.

Cara Merawat Gigi yang Sudah Berlubang

Bagi Anda yang tidak ingin merawat dengan cara klinikal, ada beberapa bahan alami yang dapat mengobati gigi berlubang tanpa ditampal. Cara perawatan ini dapat mencegah rasa sakit dan mencegah lubangnya semakin besar. Berikut adalah cara merawat gigi berlubang secara tepat :

1.Hindari beberapa Jenis Makanan. Bila Anda memiliki lubang di gigi, maka anda harus menghindari makanan panas dan dingin. Sebabnya, jenis makanan tersebut hanya akan menambah rasa ngilu di gigi. Selain itu, makanan manis, bersantan, dan asam juga harus dihindari agar tidak par4h kondisi gigi berlubang.

2. Pilih Ubat Gigi Khusus. Ketika anda mendapati bahawa gigi anda berlubang, itu ertinya anda harus segera menukar ubat gigi yang biasa anda gunakan dengan ubat gigi khusus.

Ubat gigi yang ideal untuk merawat gigi berlubang harus mengandung xylitol dan kalsium. Kedua kandungan tersebut akan membantu proses pembaikan gigi untuk menutup lubang atau kerosakan lainnya di kawasan gigi.

3. Gunakan Berus Gigi Berbulu Lembut.

Sama dengan cara merawat gigi sensitif, penderita gigi berlubang juga disarankan untuk menggunakan berus gigi berbulu lembut. Berus gigi dengan bulu yang kasar hanya akan menyebabkan rasa ngilu ketika berusnya menggosok lubang pada gigi.

4. Gosok Gigi 2 Kali Sehari. Lubang di gigi akan semakin bertambah par4h jika anda malas menggosok gigi. Meskipun terasa sakit dan nyilu, anda tetap harus menggosok gigi dua kali sehari. Waktu yang tepat untuk menggosok gigi adalah pagi setelah sarapan dan malam sebelum tidur.

Pastikan juga anda sudah menggunakan berus gigi berbulu lembut dan ubat gigi khusus ketika menggosok gigi anda yang berlubang. Gosoklah gigi anda secara perlahan dan merata ke berbagai celah dan juga ujung gigi.

5. Mengambil Makanan Kaya Kalsium dan Mineral. Tahukah anda bahwa kalsium dan mineral adalah nutrisi penting untuk memelihara kesihatan gigi. Kalsium dan mineral berperan aktif untuk membuat gigi lebih kuat. Jika sedang sakit gigi, sebaiknya perbanyak pengambilan makanan yang berkalsium dan bermineral tinggi.

Makanan tersebut akan membantu proses untuk mengembalikan kekuatan gigi seperti sebelumnya. Contoh makanan kaya kalsium adalah telur dan susu, sedangkan makanan yang bermineral tinggi adalah buah-buahan dan sayuran.

6. Berkumur dengan Air Garam. Bakteria adalah penyebab utama timbulnya rasa nyeri pada gigi berlubang. Oleh karena itu, pertolongan pertama untuk mengatasi rasa nyeri akibat gigi berlubang adalah berkumur dengan campuran air hangat dan garam.

Air garam akan berperan sebagai anti-bakteri untuk membasmi bakteri penyebab gigi berlubang. Air garam ini akan meringankan rasa nyerii di area gigi berlubang.